Přichází rok koně

Končí rok hada a začíná rok koně, resp. rok dřevěného koně, v Číně se připravují na nejdelší svátky v roce a zároveň na "největší stěhování národů". Datum čínského nového roku je pohyblivé a kolísá mezi 21. lednem a 20. únorem. Je určeno astronomicky, nový rok nastává s druhým novým měsícem po zimním slunovratu. Letos to vyšlo na 31. ledna.
Čínský nový rok se slaví s rodinou u jednoho stolu, proto všichni odjíždějí domů, aby mohli být alespoň jednou za rok všichni pohromadě. V Pekingu žije hodně přistěhovalců, proto se jindy přeplněné město úplně vylidňuje ... jak jinak než v Číně, je to z extrému do extrému, nic mezitím. Přeplněné metro po střechu střídá úplně prázdné metro, kde si můžete vybrat, kam si sednete, jindy rušné ulice plné pouličních prodejců střídají zabedněné prázdné stánky.
Jindy přeplněné Pekingské metro je v době oslav úplně prázdné

K tradicím v předvečer nového roku patří vypouštění rachejtlí, Číňané věří, že se zlí démoni bojí rámusu, a proto čím větší rámus vyprodukují tím lépe, a podle toho to také tady vypadá, chvilkami jsem měla pocit, že mi vypadne sklo z oken, jaký to byl rámus, který neustával od 8 hodiny večer až do 2 do rána. A každý večer se to opakuje. Toto má ovšem velmi negativní důsledek na kvalitu ovzduší, která se rapidně zhoršila se začátkem oslav. Z hodnot kolem 50 (PM2.5) se staly hodnoty kolem 400 (PM2.5), limit je 60.
Číňané si nedávají dárky jako my si dáváme o Vánocich, pro ně je nejdůležitější, aby se celá rodina sešla pohromadě a trávila čas společně, pouze děti dostávají červené obálky s penězi. Mezi nešťastné číslo se v Číně považuje číslo 4, takže obálka nesmí obsahovat částku 4, 40, 400 CNY, atd a musí obsahovat sudé číslo.
Nový rok pro Číňany znamená také příležitost nechat všechny problémy za sebou a začít nový rok s "čistým štítem", proto si každý kupuje nové oblečení, které si obléká první den oslav.
Nedílnou součástí čínské kultury je i čínský zvěrokruh. Cyklus se opakuje každých 12 let a každý rok je pojmenován po zvířeti. 30. ledna 2014 skončil rok hada a den poté začal rok koně ... rok koně bude trvat až do 19. února 2015, kdy ho vystřídá rok ovce ... všichni tím žijí ... prijdete do obchodu a všechno má tvar koně nebo alespoň obrázek s koněm.
kalendář ve tvaru koně

A jak jsem slavila Čínský nový rok já? Ve čtvrtek po práci mě kolega nabídnul, že se mohu připojit k němu a jeho manželce a že společně zajdeme na večeři. Tuto nabídku jsem přijala s radostí. Menu v restauraci nabízelo samé dobroty ... ovšem když se mně kolega zeptal, jestli nechci žábu a kachní krev, mírně jsem znervózněla ... žábu bych ještě zvládla, ale na zvládnutí kachní krve jsem tu zatím krátkou dobu. Nakonec jsme si dali hovězí plátky, kachnu, rýžové nudle, rybu, zelené cosi a vdolky plněné masem ... no posuďte sami.
novoroční večeře v restauraci

Druhý den mně ten samý kolega nabídnul, že můžeme zajít na tradiční aktivitu 庙会 (miao hui), anglicky Temple Fair, česky něco jako veletr chrámu. Předem mně varoval, že tam bude velmi mnoho lidí ... a bylo to peklo, nedalo se vubec hnout, ale byla to zajímavá zkušenost, všude obří plyšové postavičky, které můžete vyhrát, když například sestřelíte všechny kuželky, atd. Zábava byla doplněna různými představeními, kde jsem, kromě němého klauna, ničemu nerozumněla :-) Vydrželi jsme tam asi 3 hodiny a pak se vydali zpět, v metru bylo tolik lidí, že se tvořila fronta i před vstupem.
庙会 - Temple Fair

Mezitím kolegova manželka uvařila večeři, na kterou jsem byla pozvána, podávalo se hovězí, špenát, domácí tofu od maminky (lepší tofu jsem nikdy nejedla) a moje oblíbená vajíčka a rajčaty. V TV zrovna dávali můj oblíbený film Pátý element a k mému překvapení Bruce Willis mluvil čínsky ... ano bylo to hrozně vtipné :-)
Večeře u jackyho

Další den jsem dostala pozvání na večeři od kolegyně, která bydlí kousek ode mě ... kousek v Číně znamená 35 minut pěšky, ale je to vskutku za rohem. Podávalo se hovězí na curry a opět má oblíbená vajíčka s rajčaty. Všichni jsou tu na mě skutečně hrozně hodní.
新年快乐- Happy New Year