Já mám své daňové přiznání podané a co vy?


Daně pro mě vždycky byly záhadou a přiznám se, že jsem ani neměla snahu do nich nějak víc proniknout, ale na druhou stranu nejsem úplný analfabet, takže nějakou základní představu mám, i když vyznat se v prvních pár výplatních páskách byla trochu challenge :)

Když jsem přijela do Číny, neměla jsem nejmenší tušení, jak tady daňový systém funguje, trávila jsem hodiny času na internetu a snažila se dohledat nějaké informace, které mi přišly alespoň trochu spolehlivé, ale stejně to bylo nakonec u první výplatní pásky jakýsi druh "překvapení". Tímto se omlouvám všem ekonomům, co se rozhodnou číst i zbytek článku, protože je to velmi amatersky napsané :)

Hlavně mě zajímala daň z přijmů fyzických osob, jak jsem později zjistila, při výpočtu záleží na několika faktorech
  1. jste-li cizinec nebo Číňan a navíc záleží, zda jste cizinec - expat nebo cizinec lokálně zaměstnaný v Číně
  2. roční zúčtování daně také záleží, jak dlouho v Číně pobýváte
Samotná daň z příjmů je progresivní a je rozdělená do 7 kategorií (názvy sloupečků: kategorie, měsíční zdanitelný příjem, sazba daně, jednorázový odpis)
kategorie progresivní daně z příjmů
 Měsíční zdanitelný příjem a daň z příjmu se vypočte na základně následujících vzorců:
  • měsíční zdanitelný příjem = měsíční příjem - 4800RMB (pro cizince)
  • měsíční zdanitelný příjem = měsíční příjem - 3800RMB (pro Čínany)
  • daň z příjmu  = měsíční zdanitelný příjem x sazba daně - jednorázový odpis
Takže například cizinec s měsíčním příjmem 10000RMB (cca 40000 Kč) zaplatí následující daň:
  • měsíční zdanitelný příjem = 5200 RMB
  • daň z příjmu = 5200 x 0.20 - 555 = 485 RMB (cca 1940 Kč)

I zde platí, že na konci roku se musí podat jakési roční zúčtování daně. Deadline je konec března. Daně se v Číně platí na bázi měsíčních odpočtů, stejně jako v ČR, takže na konci roku není potřeba nic doplácet, ovšem rozdíl je v tom, že se ani nic nevrací, protože všechny slevy na dani se vyřizují v rámci výpočtu daně pro daný měsíc, ve kterém se sleva uplatňuje.

Těšně před tím, než jsem jela domů, nám v práci přišla upomínka, abychom to nezapomněli vyplnit, protože v Číně to musí každý vyplnit sám. Existuje na to webový formulář, který se vyplní a odešle.
Přiznám se, že mě při čtení toho e-mailu chodil mráz po zádech, říkala jsem si, že to bude opravdová výzva. Otevřela jsem webové stránky daňového úřadu a ano, stránky pochopitelně jen čínsky.

webové stránky daňového úřadu
Roční zúčtování daně musí vyplnit každý, kdo má roční příjem vyšší než 120000RMB plus další podmínky, které se na mě nevztahují.

Vyplňování ročního zúčtování jsem si nechala na dobu, až budu zpět v Číně, aby mi s tím mohl někdo pomoci. Pomocí Google překladače se mi podařilo do webových stránek registrovat a k mému potěšení jsem poté zjistila, že formulář je dvojjazyčný, takže jsem to nakonec celé zvládla vyplnit samostatně bez pomoci ostatních :)
formulář pro roční zúčtování daně
potvrzení, že moje roční zůčtování daně bylo úspěšně odesláno.